Nieuws

$ 8.2 miljard financiering voor HSR in California en Nevada

ECONOMIE  DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

17 december 2023

Het Witte Huis stelt $ 8,2 miljard beschikbaar om meer HSR in de Verenigde Staten te bouwen. Om met 350 km/h (220 mph) tussen Los Angeles en San Francisco te reizen wordt $ 3 miljard gefinancieerd, en nogeens $ 3 miljard om binnen 2 uur van Los Angeles naar Las Vegas te reizen (400 km).

Lees meer

Opening nieuw HSR-traject tussen Madrid en Asturië

ECONOMIE  DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

29 november 2023

Na voltooiing van de 25 km lange Pajares-basistunnel door het Cantabrisch gebergte heeft Spanje er weer een nieuwe hogesnelheidslijn bij. De tunnel behoort tot de langste tunnels ter wereld, en kreeg aanzienlijke EU-steun voor ondermeer de bouw van de tunnel, akoestische installaties en veiligheidsmaatregelen. Dankzij het hogesnelheidsspoor wordt de reistijd tussen Madrid en Oviedo met bijna 2 uur verkort.

Lees meer

Aan boord van Indonesië’s nieuwe HSR

ECONOMIE  DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

6 november 2023

Ontdek hoe snel en comfortabel de reis tussen Jakarta en Bandung recentelijk is geworden. Dankzij Indonesië’s nieuwe HSR (350 km/h) bedraagt de reistijd nu slechts 45 minuten (voorheen 3 uur).

Bekijk de video

Verkiezingsprogramma’s gereed: vier politieke partijen willen een Europees HSR-netwerk

ECONOMIE  DUURZAAMHEID SCHIPHOL

24 oktober 2023

Vier politieke partijen willen Nederland definitief vooruitbrengen met een spoorinfrastructuur die aan de 21e eeuw gaat voldoen. Nieuw Sociaal Contract, GroenLinks/PvdA, Volt en CDA hebben in hun verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamer opgenomen dat zij een internationaal HSL-netwerk willen en Nederland en Duitsland hiermee willen verbinden.

Engeland’s HSR fiasco weerspiegelt de grimmige economische realiteit van het land

ECONOMIE  DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

5 oktober 2023

In 1825 introduceerde Engeland als eerste land ter wereld de trein, waarmee een nieuw tijdperk begon. Door kortere reistijden, verbeterde handelsroutes en goede verbindingen tussen de grote steden, bracht het Engeland economische groei en voorspoed. Maar nu, 200 jaar later, stopt haar regering met de aanleg van een hogesnelheidslijnproject naar Noord-Engeland, waardoor ze achterop raakt bij andere ontwikkelde economieën en nieuwe economische groei misloopt. Artikel van CNN.

Lees meer

Indonesië opent eerste HSR in Zuidoost Azië

ECONOMIE INTERNATIONAAL VERGELIJK

2 Oktober 2023

Vandaag heeft Indonesië de eerste highspeed rail in Zuidoost Azië geopend. Het traject verbindt Jakarta met Bandung, de grootste steden van het land, en is geschikt voor een snelheid van 350 km/h.

Lees meer

China test treinen voor 450 km/u

DUURZAAMHEID SCHIPHOL INTERNATIONAAL VERGELIJK

17 september 2023

Terwijl het voor veel Europese landen een uitdaging blijft HSR boven de 300 km/u te realiseren, rijden China’s belangrijkste treinen al jaren met 350 km/u. Om ook op langere afstand vliegtuigen door de trein te laten vervangen, ontwikkelt China een trein voor snelheden van 450 km/h. Recent werden deze nieuwe treinen getest op bruggen, door tunnels en het rijden vanuit tegengestelde richtingen, en werden met 453 km/u succesvol afgerond.

Lees meer

Trenitalia wil concurreren op HSL Brussel – Amsterdam. En meer HSR om Europese steden te verbinden

DUURZAAMHEID SCHIPHOL INTERNATIONAAL VERGELIJK

21 augustus 2023

Carlo Palasciano Villamagna, chief international officer van de Italiaanse treinmaatschappij FS, wil met Eurostar concurreren op het traject Parijs – Brussel – Amsterdam. En in de toekomst naar Berlijn als daar HSR wordt aangelegd. Concurrentie leidt tot lagere tarieven, en substitutie van korte afstandsvluchten door schone hogesnelheidstreinen.

Lees meer

Interview bij Spraakmakers (NPO1): hoe reis je sneller van Amsterdam naar Enschede en Berlijn

ECONOMIE  DUURZAAMHEID SCHIPHOL INTERNATIONAAL VERGELIJK

18 juli 2023

Rector Magnificus van de Universiteit van Amsterdam (en voorheen van de Universiteit Twente) Peter-Paul Verbeek vraagt zich af waarom de treinreis van Enschede naar Amsterdam zo lang duurt. In een interview met NPO1 geeft de voorzitter van High-Speed Rail Nederland het antwoord. En wat wij als burgers zelf kunnen doen om dit te veranderen.

Bekijk de video

De visie van Deutsche Bahn voor 2050: een metropolitan HSR-netwerk voor een hechter Europa

INTERNATIONAAL VERGELIJK

12 juli 2023

Deutsche Bahn heeft samen met andere Europese spoorwegen een visie voor 2050 naar buiten gebracht. Middels een “European Metropolitan Network”, geschikt voor snelheden van 300 km/h en hoger, moeten grootstedelijke gebieden met elkaar worden verbonden.

Lees het rapport

EU kent eerste budget toe voor Pools HSR-project

ECONOMIE  DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

30 juni 2023

De Europese Commissie kent 64 miljoen euro toe voor de planningsfase van een hogesnelheidslijn tussen Warschau en Łódź. Polen wil de verbinding doortrekken naar Praag, en daarnaast naar Berlijn, de Baltische staten, Bratislava en Gdansk. Het gaat in totaal om 2.000 km HSR. “In 20 jaar kan het Poolse spoorwegnet beter zijn dan in de landen van de ‘oude’ Europese Unie, waar investeringen in dit vervoermiddel jarenlang zijn verwaarloosd“, zei Kristian Schmidt, de hoogste transport ambtenaar van de EU.

Lees meer

HSL-tunnel tussen Europa en Afrika krijgt EU-haalbaarheidsfinanciering

ECONOMIE  DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

16 juni 2023

Zowel Spanje als Marokko beschikken over een HSL-netwerk, en willen deze met elkaar verbinden voor een hogesnelheidstrein tussen Madrid en Casablanca. Daarvoor onderzoeken ze de mogelijkheden voor een HSL-tunnel onder de Straat van Gibraltar, vergelijkbaar met de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland.

Lees meer

Nederland miste de trend van de hogesnelheidslijnen: “je voelt de vooruitgang pas als de trein Nederland verlaat”

INTERNATIONAAL VERGELIJK

10 juni 2023

Het Nederlandse spoornet is aan z’n grens gekomen. Essentiële infrastructuur is wel onderhouden en ook uitgebreid, maar niet bij de tijd gebleven. Nederland miste de trend van de hogesnelheidslijnen: “wie de Eurostar of ICE-trein neemt voelt de vooruitgang pas als de trein Nederland verlaat en de snelheid opeens toeneemt.” Artikel van NRC.

Lees meer

100e Europese Burger Initiatief van start: verbind de Europese hoofdsteden middels High-Speed Rail

ECONOMIE  DUURZAAMHEID

30 mei 2023

Op 30 mei is het 100e Europese Burger Initiatief van start gegaan, waarin wordt opgeroepen de Europese hoofdsteden middels hogesnelheidsspoor met elkaar te verbinden. Wil je ook dat de Europese Commissie zich hiervoor inzet? Zet dan je handtekening via onderstaande link en bepaal zelf de toekomst van Europa.

Onderteken het initiatief

China’s hogesnelheidsspoor de meest comfortabele ter wereld, zegt voormalig VN official

DUURZAAMHEID  INTERNATIONAAL VERGELIJK

1 mei 2023

“Erik Solheim, voormalig Minister van Milieu van Noorwegen, en voormalig Executive Director van de United Nations Environment Programme, geeft aan dat er geen mooiere manier van reizen is dan met China’s HSR. “Vanuit je comfortable stoel glijdt het mooie landschap aan je voorbij. Daarnaast is het goed voor het milieu omdat het vluchten op de korte afstand overbodig maakt en veel comfortabeler reist dan per auto.

Lees meer

Europees High-Speed Rail netwerk cruciaal voor duurzame mobiliteit

ECONOMIE  DUURZAAMHEID

3 april 2023

Recent onderzoek wijst uit dat investeren in een uitgebreid Europees hogesnelheidsspoornetwerk de ecologische voetafdruk van passagiersvervoer enorm zal verkleinen. Om die doelstelling te bereiken moeten Europese hoofdsteden en andere grote steden met elkaar worden verbonden.

Lees meer

Toenemende concurrentie op Spaanse HSR: kaartje Madrid – Alicante vanaf slechts 7 euro

ECONOMIE  INTERNATIONAAL VERGELIJK

8 maart 2023

Door toenemende concurrentie op het Spaanse hogesnelheidsspoor nemen ook de tarieven af. Low-cost aanbieder AVLO, onderdeel van staatsbedrijf RENFE, biedt tickets Madrid – Alicante voor 7 euro aan. Verwacht wordt dat twee andere low-cost aanbieders, Iryo en Ouigo, binnenkort met soortgelijke tarieven stunten. 

Lees meer

Lezing over High-Speed Rail in Amsterdam

ECONOMIE  DUURZAAMHEID SCHIPHOL INTERNATIONAAL VERGELIJK

3 maart 2023

In 50 minuten naar Groningen, 2 uur naar Hamburg en 2,5 uur naar Berlijn: op 7 maart spreekt de voorzitter van High-Speed Rail Nederland op de Koninklijke Industrieele Groote Club over de mogelijkheden Amsterdam middels hogesnelheidsspoor met Hamburg, Kopenhagen, Berlijn en Frankfurt te verbinden. Evenals de economische groei, verduurzaming van vervoer en ontlasting van Schiphol die het oplevert. Daarnaast geeft hij een overzicht wat andere landen op dit gebied hebben gerealiseerd, en de ambitieuze trajecten waar zij momenteel aan werken.
 

High-Speed Rail Nederland spreekt in Europees Parlement te Brussel

ECONOMIE  DUURZAAMHEID SCHIPHOL

26 januari 2023

Op uitnodiging van MEP Dorien Rookmaker sprak Rogier Vergouwen op 26 januari 2023 namens High-Speed Rail Nederland in het Europees Parlement. Daarbij zijn de economische baten van High-Speed Rail toegelicht, evenals duurzaamheid en de voordelen voor de Europese burgers.

Spanje introduceert 4e concurrent op haar hogesnelheidsspoor

INTERNATIONAAL VERGELIJK

29 november 2022

Spanje introduceert de vierde aanbieder van hogesnelheidstreinen op haar spoor. Concurrentie is niet nieuw: ook Italië en Frankrijk laten (buitenlandse) concurrentie op haar HSR toe. Het heeft geleid tot lagere prijzen voor passagiers en toenemende substitutie van vlieg- en autoverkeer naar de snellere en schonere hogesnelheidstrein.

Lees meer

Portugal presenteert HSR-project Lissabon – Porto

INTERNATIONAAL VERGELIJK

28 september 2022

Vandaag presenteerde de premier van Portugal een project om Lissabon en Porto middels HSR te verbinden. De afstand van 330 km, met de huidige sneltrein nog in 2:49 afgelegd, kan daarmee in 1:15 uur worden gerealiseerd. Om het bestaande drukke spoor te ontlasten en een snelheid van 300 km/u te realiseren zal nieuw spoor moeten worden aangelegd.

Lees meer

Huidige HSR-technologie maakt 200 km binnen 40 minuten bereikbaar

INTERNATIONAAL VERGELIJK

31 mei 2022

China loopt voorop om korte afstandsvluchten en autoverkeer te substitueren door high-speed rail. Guangzhu en Shangtu, 200 km van elkaar verwijderd, worden dankzij hsl in 40 minuten met elkaar verbonden. In Nederland betekent dat dat je binnen 40 minuten van Amsterdam naar Groningen zou kunnen reizen, of in anderhalf uur van Amsterdam naar Hamburg. En in 2:40 uur van Amsterdam naar Kopenhagen.

Lees meer

Hoe hsl het luchtverkeer tussen Rome en Milaan heeft verdrongen

DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

12 mei 2022

Net als Frankrijk en Spanje beschikt Italië over een uitgebreid hsl-netwerk, waardoor de schone trein het vliegverkeer op korte afstand heeft weggeconcureerd.

Lees meer

China’s succesvolle hogesnelheidsnetwerk

INTERNATIONAAL VERGELIJK

9 februari 2022

Hoewel China in het jaar 2000 nog geen enkel high-speed rail had en decennia achterlag bij landen als Japan, Frankrijk en Italië, heeft het inmiddels 40,000 km hsl-spoor in gebruik. Dat is  67% van al het hsl-spoor in de wereld. Een artikel van CNN over het Chinese succes.

Lees meer

Reistijd Hamburg – Kopenhagen van 4.5 uur naar 2.5 uur

DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

5 januari 2022

Met de bouw van de Fehmarnbelt Tunnel, welke momenteel onder de Oostzee wordt aangelegd en ook voor hsl geschikt wordt gemaakt, vermindert de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen van vierenhalf uur naar tweëenhalf uur.

Lees meer

Van eindstation naar economisch knooppunt

ECONOMIE  DUURZAAMHEID SCHIPHOL INTERNATIONAAL VERGELIJK

11 november 2021

Hoe high-speed rail bijdraagt aan economische groei voor Randstand en provincie, emissies van CO2, stikstof en fijnstof vermindert, en het drukke Schiphol ontlast. Inclusief een internationaal vergelijk, zowel binnen Europa als wereldwijd.

Lees meer

KLM sceptisch over huidige internationale treinen

DUURZAAMHEID SCHIPHOL INTERNATIONAAL VERGELIJK

29 oktober 2021

Huidige internationale treinen vanuit Nederland zijn veel te langzaam om met het vliegtuig te concurreren. Londen en Brussel (beide wel verbonden met hsl netwerk vanuit Amsterdam) ziet Elbers nog als potentiële treinbestemming, maar naar Berlijn (geen hsl, 6 uur reistijd) is de trein veel te langzaam.

Lees meer

Italië investeert fors in uitbreiding hsl-netwerk

ECONOMIE  DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

22 april 2021

De Italiaanse premier Draghi beoogt economische en groene revolutie dankzij een investeringsplan, dat de EU aan al haar lidstaten beschikbaar stelt. Italië besteedt een groot deel hiervan aan verdere uitbreiding van haar hsl-netwerk.

Lees meer

Frans Parlement verbiedt vluchten naar bestemmingen die per high-speed rail bereikbaar zijn

DUURZAAMHEID

12 april 2021

Frankrijk beschikt over een uitstekend hsl-netwerk dat grote steden in binnen- en buitenland met elkaar verbindt. De Assemblée Nationale heeft ingestemd met een wet dat niet meer mag worden gevlogen op bestemmingen welke binnen tweëenhalf uur per trein bereikbaar zijn.

Lees meer

De schoonste vorm van vervoer

DUURZAAMHEID

13 oktober 2020

Vaak worden vervoersmiddelen op basis van selectieve data met elkaar vergeleken. Bijvoorbeeld door alleen CO2  te meten en andere uitstoot te negeren. Of door emissies ‘at altitude’ niet mee te rekenen: een vliegtuig komt zo beter uit, omdat het als enige vervoersmiddel het gross van de reis boven 3 km hoogte aflegt. Nieuw onderzoek van de Britse overheid geeft een volledig overzicht. En HSR (Eurostar) is verreweg het schoonst.

Lees meer

Al Boraq: aan boord van Marokko’s HSL

ECONOMIE  DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

27 september 2019

Op 15 november 2018 opende Marokko haar hogesnelheidslijn van Tanger naar Kenitra, Rabat en Casablanca. Geschikt voor snelheden van 320 km/u, heeft het de reistijden gehalveerd. De komende jaren wil Marokko haar hogesnelheidslijn verder uitbreiden naar Marrakesh, Agadir, Fez en Algiers.

Bekijk de video

Hoogleraren Ruimtelijke Economie: hsl naar Groningen rendabel

ECONOMIE  DUURZAAMHEID

5 september 2019

Paul Elhorst, hoogleraar Ruimetelijke Economie, en Jan Oosterhaven, emeritus hoogleraar Ruimtelijke Economie, geven aan dat een hsl naar Groningen rendabel is. Meerdere onderzoeken ondersteunen dat.

Lees meer

Wereldbank: wat andere landen van China kunnen leren

ECONOMIE  DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

8 juli 2019

China heeft in korte tijd een uitgebreid hsl-netwerk aangelegd. Het concurreert daarmee op afstanden van 1.200 km nog succesvol met het vliegverkeer. Hoewel vóór de aanleg economen sterk van mening verschilden of hsl winstgevend zou zijn, blijkt achteraf dat jaarlijks 8% rendement wordt gemaakt.

Lees meer

Air France verliest marktaandeel aan hogesnelheidstrein

DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

13 mei 2019

Reizigers vanuit Parijs kiezen steeds vaker de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig. Op routes waar hogesnelheidstreinen binnen twee uur op bestemming zijn, heeft Air France 90% van haar marktaandeel verloren aan de TGV.

Lees meer

Een Europees HSL-netwerk

DUURZAAMHEID INTERNATIONAAL VERGELIJK

22 september 2018

Ingenieursburo Royal Haskoning heeft becijferd dat veel Europese bestemmingen met een hogesnelheidslijn bereikbaar kunnen worden. Daarmee substitueert de hsl zowel vliegverkeer als autoverkeer. Maar Europa zal voor de aanleg meer samen moeten werken.

Lees meer

Interview met topmannen KLM en NS

DUURZAAMHEID SCHIPHOL ECONOMIE

22 juni 2018

CEO Pieter Elbers van KLM en Roger van Boxtel van NS pleiten ervoor dat treinen op kortere Europese afstanden als Brussel, Parijs, Londen en Berlijn sneller worden dan het vliegtuig. Dat is goed voor de economie én het milieu.

Lees meer

De trein naar Frankfurt is tot Keulen een soort boemeltje

DUURZAAMHEID SCHIPHOL

6 februari 2018

Op korte astand prefereren de topmannen van KLM en Schiphol de trein boven het vliegtuig. Maar daarvoor zal wel hsl-spoor naar onze oosterburen moeten komen: de reis naar Frankfurt duurt tot aan Keulen (250 km) bijna drie uur, terwijl de laatste 200 km naar Frankfurt over hsl-spoor in een uur wordt afgelegd.

Lees meer

Topman KLM: hsl kan korte vluchten vervangen

DUURZAAMHEID SCHIPHOL

10 januari 2018

Reeds in 2018 baarde het volle Schiphol zorgen van KLM-topman Pieter Elbers, en gaf hij aan dat hsl een goed alternatief is voor bestemmingen als Düsseldorf en Brussel. Voorwaarde is wel dat de treinen betrouwbaar en efficient rijden.

Lees meer

Internationale treinambities van Nederland vs buitenland

INTERNATIONAAL VERGELIJK

14 december 2017

De huidige internationale ambities van Nederland zijn laag. Op afstanden langer dan 500 kilometer heeft het vliegtuig geen concurrentie meer, terwijl in China hogesnelheidstreinen op 1.200 km nog succesvol met het vliegverkeer concurreren.

Lees meer

HSL München – Berlijn: gloednieuw maar inefficiënt

INTERNATIONAAL VERGELIJK

12 december 2017

Duitsland heeft een gloednieuwe hsl tussen München en Berlijn geopend. Maar door een omweg via Erfurt is het traject 625km lang geworden, 2 miljard duurder en door veel stops doet de trein er ook veel te lang over: 4 uur.

Lees meer

High-speed rail houdt economische groei Chinese regio’s op schema

ECONOMIE  INTERNATIONAAL VERGELIJK

23 juni 2015

Om economische groei te bevorderen legt China verschillende high-speed rail verbindingen naar de regio’s aan. Een nieuwe dienst zorgt voor de eerste expresverbinding tussen Beijing en Guangxi, een zwaar achtergesteld gebied. De service, in de eerste plaats ontworpen om de ontwikkeling van de autonome regio te ondersteunen, is zeer succesvol en er zijn nu plannen om de dekking uit te breiden.

Lees meer

’s Werelds eerste hogesnelheidstrein bestaat 50 jaar

INTERNATIONAAL VERGELIJK

30 september 2014

Op 1 oktober 1964 introduceerde Japan ’s werelds eerste hogesnelheidstrein, de Shinkansen. Het is een ongekend economisch succes: volgens een analyse 30 jaar na introductie (1994) wordt alleen al aan tijd 400 miljoen uur per jaar bespaard, hetgeen een economische waarde van 500 miljard yen creëert.

Lees meer

Het verschil in succes tussen Franse en Duitse high-speed rail nader verklaard

INTERNATIONAAL VERGELIJK

11 juni 2007

Met nieuw en dedicated hsl spoor realiseert Frankrijk betere reistijden over langere afstanden dan Duitsland. En concurreert daarmee succesvol met de luchtvaart. Artikel uit Der Spiegel.

Lees meer