Nieuws
Aan boord van Indonesië’s nieuwe HSR
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
6 november 2023
Ontdek hoe snel en comfortabel de reis tussen Jakarta en Bandung recentelijk is geworden. Dankzij Indonesië’s nieuwe HSR (350 km/h) bedraagt de reistijd nu slechts 45 minuten (voorheen 3 uur).
Bekijk de video
Verkiezingsprogramma’s gereed: vier politieke partijen willen een Europees HSR-netwerk
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL
24 oktober 2023
Engeland’s HSR fiasco weerspiegelt de grimmige economische realiteit van het land
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
5 oktober 2023
In 1825 introduceerde Engeland als eerste land ter wereld de trein, waarmee een nieuw tijdperk begon. Door kortere reistijden, verbeterde handelsroutes en goede verbindingen tussen de grote steden, bracht het Engeland economische groei en voorspoed. Maar nu, 200 jaar later, stopt haar regering met de aanleg van een hogesnelheidslijnproject naar Noord-Engeland, waardoor ze achterop raakt bij andere ontwikkelde economieën en nieuwe economische groei misloopt. Artikel van CNN.
Lees meer
Indonesië opent eerste HSR in Zuidoost Azië
ECONOMIE • INTERNATIONAAL VERGELIJK
2 Oktober 2023
Vandaag heeft Indonesië de eerste highspeed rail in Zuidoost Azië geopend. Het traject verbindt Jakarta met Bandung, de grootste steden van het land, en is geschikt voor een snelheid van 350 km/h.
Lees meer
China test treinen voor 450 km/u
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
17 september 2023
Terwijl het voor veel Europese landen een uitdaging blijft HSR boven de 300 km/u te realiseren, rijden China’s belangrijkste treinen al jaren met 350 km/u. Om ook op langere afstand vliegtuigen door de trein te laten vervangen, ontwikkelt China een trein voor snelheden van 450 km/h. Recent werden deze nieuwe treinen getest op bruggen, door tunnels en het rijden vanuit tegengestelde richtingen, en werden met 453 km/u succesvol afgerond.
Lees meer
Trenitalia wil concurreren op HSL Brussel – Amsterdam. En meer HSR om Europese steden te verbinden
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
21 augustus 2023
Carlo Palasciano Villamagna, chief international officer van de Italiaanse treinmaatschappij FS, wil met Eurostar concurreren op het traject Parijs – Brussel – Amsterdam. En in de toekomst naar Berlijn als daar HSR wordt aangelegd. Concurrentie leidt tot lagere tarieven, en substitutie van korte afstandsvluchten door schone hogesnelheidstreinen.
Lees meer
Interview bij Spraakmakers (NPO1): hoe reis je sneller van Amsterdam naar Enschede en Berlijn
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
18 juli 2023
Rector Magnificus van de Universiteit van Amsterdam (en voorheen van de Universiteit Twente) Peter-Paul Verbeek vraagt zich af waarom de treinreis van Enschede naar Amsterdam zo lang duurt. In een interview met NPO1 geeft de voorzitter van High-Speed Rail Nederland het antwoord. En wat wij als burgers zelf kunnen doen om dit te veranderen.
Bekijk de video
De visie van Deutsche Bahn voor 2050: een metropolitan HSR-netwerk voor een hechter Europa
INTERNATIONAAL VERGELIJK
Deutsche Bahn heeft samen met andere Europese spoorwegen een visie voor 2050 naar buiten gebracht. Middels een “European Metropolitan Network”, geschikt voor snelheden van 300 km/h en hoger, moeten grootstedelijke gebieden met elkaar worden verbonden.
Lees het rapport
EU kent eerste budget toe voor Pools HSR-project
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
30 juni 2023
De Europese Commissie kent 64 miljoen euro toe voor de planningsfase van een hogesnelheidslijn tussen Warschau en Łódź. Polen wil de verbinding doortrekken naar Praag, en daarnaast naar Berlijn, de Baltische staten, Bratislava en Gdansk. Het gaat in totaal om 2.000 km HSR. “In 20 jaar kan het Poolse spoorwegnet beter zijn dan in de landen van de ‘oude’ Europese Unie, waar investeringen in dit vervoermiddel jarenlang zijn verwaarloosd“, zei Kristian Schmidt, de hoogste transport ambtenaar van de EU.
Lees meer
HSL-tunnel tussen Europa en Afrika krijgt EU-haalbaarheidsfinanciering
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
16 juni 2023
Zowel Spanje als Marokko beschikken over een HSL-netwerk, en willen deze met elkaar verbinden voor een hogesnelheidstrein tussen Madrid en Casablanca. Daarvoor onderzoeken ze de mogelijkheden voor een HSL-tunnel onder de Straat van Gibraltar, vergelijkbaar met de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland.
Lees meer
Nederland miste de trend van de hogesnelheidslijnen: “je voelt de vooruitgang pas als de trein Nederland verlaat”
INTERNATIONAAL VERGELIJK
Het Nederlandse spoornet is aan z’n grens gekomen. Essentiële infrastructuur is wel onderhouden en ook uitgebreid, maar niet bij de tijd gebleven. Nederland miste de trend van de hogesnelheidslijnen: “wie de Eurostar of ICE-trein neemt voelt de vooruitgang pas als de trein Nederland verlaat en de snelheid opeens toeneemt.” Artikel van NRC.
Lees meer
100e Europese Burger Initiatief van start: verbind de Europese hoofdsteden middels High-Speed Rail
ECONOMIE • DUURZAAMHEID
30 mei 2023
Op 30 mei is het 100e Europese Burger Initiatief van start gegaan, waarin wordt opgeroepen de Europese hoofdsteden middels hogesnelheidsspoor met elkaar te verbinden. Wil je ook dat de Europese Commissie zich hiervoor inzet? Zet dan je handtekening via onderstaande link en bepaal zelf de toekomst van Europa.
Onderteken het initiatief
China’s hogesnelheidsspoor de meest comfortabele ter wereld, zegt voormalig VN official
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
1 mei 2023
“Erik Solheim, voormalig Minister van Milieu van Noorwegen, en voormalig Executive Director van de United Nations Environment Programme, geeft aan dat er geen mooiere manier van reizen is dan met China’s HSR. “Vanuit je comfortable stoel glijdt het mooie landschap aan je voorbij. Daarnaast is het goed voor het milieu omdat het vluchten op de korte afstand overbodig maakt en veel comfortabeler reist dan per auto.”
Lees meer
Europees High-Speed Rail netwerk cruciaal voor duurzame mobiliteit
ECONOMIE • DUURZAAMHEID
3 april 2023
Recent onderzoek wijst uit dat investeren in een uitgebreid Europees hogesnelheidsspoornetwerk de ecologische voetafdruk van passagiersvervoer enorm zal verkleinen. Om die doelstelling te bereiken moeten Europese hoofdsteden en andere grote steden met elkaar worden verbonden.
Lees meer
Toenemende concurrentie op Spaanse HSR: kaartje Madrid – Alicante vanaf slechts 7 euro
ECONOMIE • INTERNATIONAAL VERGELIJK
8 maart 2023
Door toenemende concurrentie op het Spaanse hogesnelheidsspoor nemen ook de tarieven af. Low-cost aanbieder AVLO, onderdeel van staatsbedrijf RENFE, biedt tickets Madrid – Alicante voor 7 euro aan. Verwacht wordt dat twee andere low-cost aanbieders, Iryo en Ouigo, binnenkort met soortgelijke tarieven stunten.
Lees meer
Lezing over High-Speed Rail in Amsterdam
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
3 maart 2023
In 50 minuten naar Groningen, 2 uur naar Hamburg en 2,5 uur naar Berlijn: op 7 maart spreekt de voorzitter van High-Speed Rail Nederland op de Koninklijke Industrieele Groote Club over de mogelijkheden Amsterdam middels hogesnelheidsspoor met Hamburg, Kopenhagen, Berlijn en Frankfurt te verbinden. Evenals de economische groei, verduurzaming van vervoer en ontlasting van Schiphol die het oplevert. Daarnaast geeft hij een overzicht wat andere landen op dit gebied hebben gerealiseerd, en de ambitieuze trajecten waar zij momenteel aan werken.
High-Speed Rail Nederland spreekt in Europees Parlement te Brussel
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL
26 januari 2023
Op uitnodiging van MEP Dorien Rookmaker sprak Rogier Vergouwen op 26 januari 2023 namens High-Speed Rail Nederland in het Europees Parlement. Daarbij zijn de economische baten van High-Speed Rail toegelicht, evenals duurzaamheid en de voordelen voor de Europese burgers.
Spanje introduceert 4e concurrent op haar hogesnelheidsspoor
INTERNATIONAAL VERGELIJK
29 november 2022
Spanje introduceert de vierde aanbieder van hogesnelheidstreinen op haar spoor. Concurrentie is niet nieuw: ook Italië en Frankrijk laten (buitenlandse) concurrentie op haar HSR toe. Het heeft geleid tot lagere prijzen voor passagiers en toenemende substitutie van vlieg- en autoverkeer naar de snellere en schonere hogesnelheidstrein.
Lees meer
Huidige HSR-technologie maakt 200 km binnen 40 minuten bereikbaar
INTERNATIONAAL VERGELIJK
31 mei 2022
China loopt voorop om korte afstandsvluchten en autoverkeer te substitueren door high-speed rail. Guangzhu en Shangtu, 200 km van elkaar verwijderd, worden dankzij hsl in 40 minuten met elkaar verbonden. In Nederland betekent dat dat je binnen 40 minuten van Amsterdam naar Groningen zou kunnen reizen, of in anderhalf uur van Amsterdam naar Hamburg. En in 2:40 uur van Amsterdam naar Kopenhagen.
Lees meer
Hoe hsl het luchtverkeer tussen Rome en Milaan heeft verdrongen
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
12 mei 2022
Net als Frankrijk en Spanje beschikt Italië over een uitgebreid hsl-netwerk, waardoor de schone trein het vliegverkeer op korte afstand heeft weggeconcureerd.
Lees meer
China’s succesvolle hogesnelheidsnetwerk
INTERNATIONAAL VERGELIJK
9 februari 2022
Hoewel China in het jaar 2000 nog geen enkel high-speed rail had en decennia achterlag bij landen als Japan, Frankrijk en Italië, heeft het inmiddels 40,000 km hsl-spoor in gebruik. Dat is 67% van al het hsl-spoor in de wereld. Een artikel van CNN over het Chinese succes.
Lees meer
Reistijd Hamburg – Kopenhagen van 4.5 uur naar 2.5 uur
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
5 januari 2022
Met de bouw van de Fehmarnbelt Tunnel, welke momenteel onder de Oostzee wordt aangelegd en ook voor hsl geschikt wordt gemaakt, vermindert de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen van vierenhalf uur naar tweëenhalf uur.
Lees meer
Van eindstation naar economisch knooppunt
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
11 november 2021
Hoe high-speed rail bijdraagt aan economische groei voor Randstand en provincie, emissies van CO2, stikstof en fijnstof vermindert, en het drukke Schiphol ontlast. Inclusief een internationaal vergelijk, zowel binnen Europa als wereldwijd.
Lees meer
KLM sceptisch over huidige internationale treinen
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
29 oktober 2021
Huidige internationale treinen vanuit Nederland zijn veel te langzaam om met het vliegtuig te concurreren. Londen en Brussel (beide wel verbonden met hsl netwerk vanuit Amsterdam) ziet Elbers nog als potentiële treinbestemming, maar naar Berlijn (geen hsl, 6 uur reistijd) is de trein veel te langzaam.
Lees meer
Italië investeert fors in uitbreiding hsl-netwerk
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
22 april 2021
De Italiaanse premier Draghi beoogt economische en groene revolutie dankzij een investeringsplan, dat de EU aan al haar lidstaten beschikbaar stelt. Italië besteedt een groot deel hiervan aan verdere uitbreiding van haar hsl-netwerk.
Lees meer
Frans Parlement verbiedt vluchten naar bestemmingen die per high-speed rail bereikbaar zijn
DUURZAAMHEID
12 april 2021
Frankrijk beschikt over een uitstekend hsl-netwerk dat grote steden in binnen- en buitenland met elkaar verbindt. De Assemblée Nationale heeft ingestemd met een wet dat niet meer mag worden gevlogen op bestemmingen welke binnen tweëenhalf uur per trein bereikbaar zijn.
Lees meer
De schoonste vorm van vervoer
DUURZAAMHEID
13 oktober 2020
Vaak worden vervoersmiddelen op basis van selectieve data met elkaar vergeleken. Bijvoorbeeld door alleen CO2 te meten en andere uitstoot te negeren. Of door emissies ‘at altitude’ niet mee te rekenen: een vliegtuig komt zo beter uit, omdat het als enige vervoersmiddel het gross van de reis boven 3 km hoogte aflegt. Nieuw onderzoek van de Britse overheid geeft een volledig overzicht. En HSR (Eurostar) is verreweg het schoonst.
Lees meer
Al Boraq: aan boord van Marokko’s HSL
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
27 september 2019
Op 15 november 2018 opende Marokko haar hogesnelheidslijn van Tanger naar Kenitra, Rabat en Casablanca. Geschikt voor snelheden van 320 km/u, heeft het de reistijden gehalveerd. De komende jaren wil Marokko haar hogesnelheidslijn verder uitbreiden naar Marrakesh, Agadir, Fez en Algiers.
Bekijk de video
Hoogleraren Ruimtelijke Economie: hsl naar Groningen rendabel
ECONOMIE • DUURZAAMHEID
5 september 2019
Paul Elhorst, hoogleraar Ruimetelijke Economie, en Jan Oosterhaven, emeritus hoogleraar Ruimtelijke Economie, geven aan dat een hsl naar Groningen rendabel is. Meerdere onderzoeken ondersteunen dat.
Lees meer
Wereldbank: wat andere landen van China kunnen leren
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
8 juli 2019
China heeft in korte tijd een uitgebreid hsl-netwerk aangelegd. Het concurreert daarmee op afstanden van 1.200 km nog succesvol met het vliegverkeer. Hoewel vóór de aanleg economen sterk van mening verschilden of hsl winstgevend zou zijn, blijkt achteraf dat jaarlijks 8% rendement wordt gemaakt.
Lees meer
Air France verliest marktaandeel aan hogesnelheidstrein
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
13 mei 2019
Reizigers vanuit Parijs kiezen steeds vaker de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig. Op routes waar hogesnelheidstreinen binnen twee uur op bestemming zijn, heeft Air France 90% van haar marktaandeel verloren aan de TGV.
Lees meer
Een Europees HSL-netwerk
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
22 september 2018
Ingenieursburo Royal Haskoning heeft becijferd dat veel Europese bestemmingen met een hogesnelheidslijn bereikbaar kunnen worden. Daarmee substitueert de hsl zowel vliegverkeer als autoverkeer. Maar Europa zal voor de aanleg meer samen moeten werken.
Lees meer
Interview met topmannen KLM en NS
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • ECONOMIE
22 juni 2018
CEO Pieter Elbers van KLM en Roger van Boxtel van NS pleiten ervoor dat treinen op kortere Europese afstanden als Brussel, Parijs, Londen en Berlijn sneller worden dan het vliegtuig. Dat is goed voor de economie én het milieu.
Lees meer
De trein naar Frankfurt is tot Keulen een soort boemeltje
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL
6 februari 2018
Op korte astand prefereren de topmannen van KLM en Schiphol de trein boven het vliegtuig. Maar daarvoor zal wel hsl-spoor naar onze oosterburen moeten komen: de reis naar Frankfurt duurt tot aan Keulen (250 km) bijna drie uur, terwijl de laatste 200 km naar Frankfurt over hsl-spoor in een uur wordt afgelegd.
Lees meer
Topman KLM: hsl kan korte vluchten vervangen
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL
10 januari 2018
Reeds in 2018 baarde het volle Schiphol zorgen van KLM-topman Pieter Elbers, en gaf hij aan dat hsl een goed alternatief is voor bestemmingen als Düsseldorf en Brussel. Voorwaarde is wel dat de treinen betrouwbaar en efficient rijden.
Lees meer
Internationale treinambities van Nederland vs buitenland
INTERNATIONAAL VERGELIJK
14 december 2017
De huidige internationale ambities van Nederland zijn laag. Op afstanden langer dan 500 kilometer heeft het vliegtuig geen concurrentie meer, terwijl in China hogesnelheidstreinen op 1.200 km nog succesvol met het vliegverkeer concurreren.
Lees meer
HSL München – Berlijn: gloednieuw maar inefficiënt
INTERNATIONAAL VERGELIJK
12 december 2017
Duitsland heeft een gloednieuwe hsl tussen München en Berlijn geopend. Maar door een omweg via Erfurt is het traject 625km lang geworden, 2 miljard duurder en door veel stops doet de trein er ook veel te lang over: 4 uur.
Lees meer
High-speed rail houdt economische groei Chinese regio’s op schema
ECONOMIE • INTERNATIONAAL VERGELIJK
23 juni 2015
Om economische groei te bevorderen legt China verschillende high-speed rail verbindingen naar de regio’s aan. Een nieuwe dienst zorgt voor de eerste expresverbinding tussen Beijing en Guangxi, een zwaar achtergesteld gebied. De service, in de eerste plaats ontworpen om de ontwikkeling van de autonome regio te ondersteunen, is zeer succesvol en er zijn nu plannen om de dekking uit te breiden.
Lees meer
’s Werelds eerste hogesnelheidstrein bestaat 50 jaar
INTERNATIONAAL VERGELIJK
30 september 2014
Op 1 oktober 1964 introduceerde Japan ’s werelds eerste hogesnelheidstrein, de Shinkansen. Het is een ongekend economisch succes: volgens een analyse 30 jaar na introductie (1994) wordt alleen al aan tijd 400 miljoen uur per jaar bespaard, hetgeen een economische waarde van 500 miljard yen creëert.
Lees meer
Het verschil in succes tussen Franse en Duitse high-speed rail nader verklaard
INTERNATIONAAL VERGELIJK
11 juni 2007
Met nieuw en dedicated hsl spoor realiseert Frankrijk betere reistijden over langere afstanden dan Duitsland. En concurreert daarmee succesvol met de luchtvaart. Artikel uit Der Spiegel.
Lees meer