Nieuws
De logische verbinding van Amsterdam naar Frankfurt gaat over Eindhoven
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
9 januari 2025
De huidige trein van Amsterdam naar Frankfurt rijdt via Arnhem (450 km, 4 uur). Maar om Frankfurt in minder dan 2 uur te bereiken is aanleg van een route via Eindhoven de logische keuze. Tevens zal dit de economie van Eindhoven, een economisch powerhouse van de regio én Nederland, verder versterken.
Lees meer
China onthult nieuwste generatie hogesnelheidstrein
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
29 december 2024
Met de introductie van haar nieuwste generatie hogesnelheidstrein maakt China opnieuw een grote technologische sprong voorwaarts. De CR450, met een topsnelheid van 450 km/u de snelste trein ter wereld, zal op een operationele snelheid van 400 km/u gaan reizen. De reis Beijing – Shanghai (ruim 1.300 km) wordt daarmee van 4:20 uur naar 3:30 uur verkort. Ter vergelijk: in Europa duurt de treinreis Amsterdam – Florence (met 1.300 km dezelfde afstand) minimaal 14:00 uur. Naast de snelheid zet het wereldwijd ook nieuwe standaarden op het gebied van efficient energieverbruik, geluidsreductie en veiligheid.
Lees meer
Vietnam wil Noord en Zuid middels HSR verbinden
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
12 oktober 2024
Vietnam wil het noorden en zuiden van het land gaan verbinden door de aanleg van 1.541 km hogesnelheidsspoor. Met een designspeed van 350 km/h moet Ho Chi Minh City in vijfenhalf uur vanuit Hanoi bereikbaar worden, aldus het Ministerie. Het project wordt als cruciale en noodzakelijke ontwikkeling van de infrastructuur gezien, en zal de bereikbaarheid, economische groei en duurzaamheid sterk verbeteren.
Lees meer
EU omarmt ambitie Europa’s steden middels HSR te verbinden
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
17 september 2024
In mei 2023 zijn wij een Europees Burger Initiatief gestart om Europa’s hoofdsteden middels HSR te gaan verbinden. Na afloop hebben we de Europese Commissie van het resultaat en onze aanbevelingen op de hoogte gesteld. De Europese Commissie heeft de doelstelling en aanbevelingen omarmd, en opgenomen in de Mission Letter (pagina 5) aan de nieuwe Europees Commissaris voor Duurzaam Transport: “I would like you to put forward a plan for an ambitious European high-speed rail network to help connect EU capitals“.
Lees de Mission Letter
EU Competitiveness Rapport
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
9 september 2024
Mario Draghi’s rapport “The future of European Competitiveness” geeft aan wat HSR Nederland al jaren communiceert: Europa zal haar langeafstandsspoor moeten moderniseren naar HSR, maar raakt steeds verder achterop. Terwijl China en de wereld hun hogesnelheidsspoor steeds verder uitbreiden, liggen de ontwikkelingen in Nederland en veel andere Europese landen stil. Daarom startten we in mei 2023 een Europees burgerinitiatief om alle EU-hoofdsteden met HSR te verbinden, en deelden per brief van 30 mei 2024 onze aanbevelingen met de Europese Commissie. In zijn rapport komt Draghi vandaag tot dezelfde conclusie: “A high-speed rail network connecting all EU capitals and major cities would enhance rail attractiveness and further increase investment needs“.
Lees het rapport
India bouwt ambitieus aan HSR
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
22 augustus 2024
Tussen Mumbai en Ahmedabad (ruim 500 km) bouwt India hogesnelheidsspoor. Met een operationele snelheid van 320 km/h wordt de afstand straks binnen 2 uur afgelegd. Om natuur en de dichtbevolkte stad te ontzien wordt momenteel een 21 km lange tunnel onder zee aangelegd.
Lees meer
Lessen uit Spanje: de route naar succesvol HSR
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
15 juli 2024
Voorzitter van High-Speed Rail Nederland is te gast in het NPO1 programma Spraakmakers. Daarin wordt de oorzaak van Spanje’s succes op het gebied van HSR besproken, en welke lessen andere Europese landen daarvan kunnen leren.
Bekijk de uitzending
Bouw eindstation Rail Baltica van start
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
13 juni 2024
In de Estse hoofdstad Tallinn is de eerste steen gelegd voor een nieuw station. Het door het beroemde Zaha Hadid Architects ontworpen gebouw vormt het eindpunt van de Rail Baltica, een semi-high-speed rail (234 km/u) die de Baltische hoofdsteden Tallinn, Riga en Vilnius met Warschau gaat verbinden. De 870 km lange spoorlijn is naar verwachting in 2030 gereed.
Bekijk het ontwerp
Brief aan de Europese Commissie
ECONOMIE • DUURZAAMHEID
30 mei 2024
Op 31 mei 2024 eindigt het Europese Burgerinitiatief om alle Europese hoofdsteden middels high-speed rail met elkaar te verbinden. Het initiatief is in 2023 door de Europese Commissie goedgekeurd en de brief geeft een update van het resultaat, ontwikkelingen en aanbevelingen.
Download de brief
Portugal gaat 3 nieuwe HSR-trajecten bouwen
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
15 mei 2024
De Portugese regering heeft besloten 3 nieuwe HSR-trajecten te bouwen om zowel binnenlandse als buitenlandse bestemmingen sneller te verbinden: Lissabon – Madrid (3:00 uur), Lissabon – Porto (1:15) en Porto – Vigo (0:50). Dit zal het vliegverkeer op korte afstand sterk reduceren: 40 dagelijkse vluchten Lissabon – Madrid en 20 dagelijkse vluchten Porto – Lissabon worden straks sneller per HSR bereikt.
Lees meer
Frankrijk bouwt nieuwe HSR tussen Bordeaux – Toulouse
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
13 mei 2024
Frankrijk is begonnen met de aanleg van een nieuwe hogesnelheidslijn die de reistijd tussen Bordeaux – Toulouse tot 1 uur zal reduceren. Het volledig nieuwe spoor wordt gereserveerd voor passagiersvervoer, krijgt een operationele snelheid van 320 km/u, en zal in 2032 gereed zijn. Het zal de economie van de regio versterken en vliegverkeer op korte afstanden verder terugdringen.
Lees meer
Constructie HSR tussen Los Angeles en Las Vegas begonnen
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
23 april 2024
De bouw van een nieuwe hogesnelheidslijn (320 km/u) tussen Los Angeles en Las Vegas is gisteren begonnen. Als het traject in 2028 gereed is zullen auto- en vliegverkeer aanzienlijk afnemen. Daardoor zal jaarlijks 800 miljoen pond minder CO2 worden uitgestoten, aldus Pete Buttigieg, de Amerikaanse Minister van Transport.
Lees meer
Ook strategisch Europees rapport wil Europese hoofdsteden met HSR verbinden
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
10 april 2024
Enrico Letta, voormalig premier van Italië en huidig president van het Jacques Delors Instituut, heeft op verzoek van de Europese Commissie een strategie gemaakt voor de Europese Interne Markt. Daarin adviseert hij, in lijn met ons in mei 2023 gestarte Europese Burger Initiatief: “The coming years must prioritise the planning, funding, and implementation of a major plan to connect the European capitals with high-speed rail“.
Lees het rapport
Zuid-Korea bouwt eigen hogesnelheidstrein voor 320 km/h
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
2 april 2024
Zuid-Korea, dat sinds 2008 over HSR beschikt, heeft een nieuwe hogesnelheidstrein onthuld. De nieuwe trein is volledig ontworpen en geproduceerd in Zuid-Korea, en rijdt met een snelheid van 320 km/u. Dankzij de verbeterde snelheid worden reistijden verder verkort, zodat meer reizigers voor de duurzame trein kiezen in plaats van de auto of het vliegtuig.
Lees meer
Saudi-Arabië en Koeweit willen hun hoofdsteden met HSR verbinden
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
1 april 2024
Om in 2 uur van Riyadh naar Koeweit te kunnen reizen (650 km) en duurzaam vervoer te creëren willen beide landen hun hoofdsteden middels HSR verbinden. Momenteel wordt tussen beide bestemmingen vooral gevlogen, wat in de olierijke landen nauwelijks iets kost. Saudi-Arabië beschikt al sinds 2018 over een HSR-netwerk tussen Mekka, Jeddah en Medina. Het nieuwe traject moet in 2028 gereed zijn.
Lees meer
Rusland start constructie HSR Moskou – St Petersburg
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
15 maart 2024
Rusland start met de aanleg van een hogesnelheidslijn tussen Moskou en Sint-Petersburg. Momenteel ligt op het traject nog semi-highspeed rail, waardoor de snelste trein er met een maximum van 250 km/u 3:30 uur over doet. Na de aanleg van 679 km high-speed rail zal de afstand in ongeveer 2:15 uur worden afgelegd. Het oude spoortraject wordt daarna vrijgemaakt voor vrachtvervoer.
Lees meer
$ 8.2 miljard financiering voor HSR in California en Nevada
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
17 december 2023
Het Witte Huis stelt $ 8,2 miljard beschikbaar om meer HSR in de Verenigde Staten te bouwen. Om met 350 km/h (220 mph) tussen Los Angeles en San Francisco te reizen wordt $ 3 miljard gefinancieerd, en nogeens $ 3 miljard om binnen 2 uur van Los Angeles naar Las Vegas te reizen (400 km).
Lees meer
Opening nieuw HSR-traject tussen Madrid en Asturië
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
29 november 2023
Na voltooiing van de 25 km lange Pajares-basistunnel door het Cantabrisch gebergte heeft Spanje er weer een nieuwe hogesnelheidslijn bij. De tunnel behoort tot de langste tunnels ter wereld, en kreeg aanzienlijke EU-steun voor ondermeer de bouw van de tunnel, akoestische installaties en veiligheidsmaatregelen. Dankzij het hogesnelheidsspoor wordt de reistijd tussen Madrid en Oviedo met bijna 2 uur verkort.
Lees meer
Aan boord van Indonesië’s nieuwe HSR
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
6 november 2023
Ontdek hoe snel en comfortabel de reis tussen Jakarta en Bandung recentelijk is geworden. Dankzij Indonesië’s nieuwe HSR (350 km/h) bedraagt de reistijd nu slechts 45 minuten (voorheen 3 uur).
Bekijk de video
Verkiezingsprogramma’s gereed: vier politieke partijen willen een Europees HSR-netwerk
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL
24 oktober 2023
Engeland’s HSR fiasco weerspiegelt de grimmige economische realiteit van het land
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
5 oktober 2023
In 1825 introduceerde Engeland als eerste land ter wereld de trein, waarmee een nieuw tijdperk begon. Door kortere reistijden, verbeterde handelsroutes en goede verbindingen tussen de grote steden, bracht het Engeland economische groei en voorspoed. Maar nu, 200 jaar later, stopt haar regering met de aanleg van een hogesnelheidslijnproject naar Noord-Engeland, waardoor ze achterop raakt bij andere ontwikkelde economieën en nieuwe economische groei misloopt. Artikel van CNN.
Lees meer
Indonesië opent eerste HSR in Zuidoost Azië
ECONOMIE • INTERNATIONAAL VERGELIJK
2 Oktober 2023
Vandaag heeft Indonesië de eerste highspeed rail in Zuidoost Azië geopend. Het traject verbindt Jakarta met Bandung, de grootste steden van het land, en is geschikt voor een snelheid van 350 km/h.
Lees meer
China test treinen voor 450 km/u
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
17 september 2023
Terwijl het voor veel Europese landen een uitdaging blijft HSR boven de 300 km/u te realiseren, rijden China’s belangrijkste treinen al jaren met 350 km/u. Om ook op langere afstand vliegtuigen door de trein te laten vervangen, ontwikkelt China een trein voor snelheden van 450 km/h. Recent werden deze nieuwe treinen getest op bruggen, door tunnels en het rijden vanuit tegengestelde richtingen, en werden met 453 km/u succesvol afgerond.
Lees meer
Trenitalia wil concurreren op HSL Brussel – Amsterdam. En meer HSR om Europese steden te verbinden
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
21 augustus 2023
Carlo Palasciano Villamagna, chief international officer van de Italiaanse treinmaatschappij FS, wil met Eurostar concurreren op het traject Parijs – Brussel – Amsterdam. En in de toekomst naar Berlijn als daar HSR wordt aangelegd. Concurrentie leidt tot lagere tarieven, en substitutie van korte afstandsvluchten door schone hogesnelheidstreinen.
Lees meer
Interview bij Spraakmakers (NPO1): hoe reis je sneller van Amsterdam naar Enschede en Berlijn
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
18 juli 2023
Rector Magnificus van de Universiteit van Amsterdam (en voorheen van de Universiteit Twente) Peter-Paul Verbeek vraagt zich af waarom de treinreis van Enschede naar Amsterdam zo lang duurt. In een interview met NPO1 geeft de voorzitter van High-Speed Rail Nederland het antwoord. En wat wij als burgers zelf kunnen doen om dit te veranderen.
Bekijk de video
De visie van Deutsche Bahn voor 2050: een metropolitan HSR-netwerk voor een hechter Europa
INTERNATIONAAL VERGELIJK
Deutsche Bahn heeft samen met andere Europese spoorwegen een visie voor 2050 naar buiten gebracht. Middels een “European Metropolitan Network”, geschikt voor snelheden van 300 km/h en hoger, moeten grootstedelijke gebieden met elkaar worden verbonden.
Lees het rapport
EU kent eerste budget toe voor Pools HSR-project
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
30 juni 2023
De Europese Commissie kent 64 miljoen euro toe voor de planningsfase van een hogesnelheidslijn tussen Warschau en Łódź. Polen wil de verbinding doortrekken naar Praag, en daarnaast naar Berlijn, de Baltische staten, Bratislava en Gdansk. Het gaat in totaal om 2.000 km HSR. “In 20 jaar kan het Poolse spoorwegnet beter zijn dan in de landen van de ‘oude’ Europese Unie, waar investeringen in dit vervoermiddel jarenlang zijn verwaarloosd“, zei Kristian Schmidt, de hoogste transport ambtenaar van de EU.
Lees meer
HSL-tunnel tussen Europa en Afrika krijgt EU-haalbaarheidsfinanciering
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
16 juni 2023
Zowel Spanje als Marokko beschikken over een HSL-netwerk, en willen deze met elkaar verbinden voor een hogesnelheidstrein tussen Madrid en Casablanca. Daarvoor onderzoeken ze de mogelijkheden voor een HSL-tunnel onder de Straat van Gibraltar, vergelijkbaar met de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland.
Lees meer
Nederland miste de trend van de hogesnelheidslijnen: “je voelt de vooruitgang pas als de trein Nederland verlaat”
INTERNATIONAAL VERGELIJK
Het Nederlandse spoornet is aan z’n grens gekomen. Essentiële infrastructuur is wel onderhouden en ook uitgebreid, maar niet bij de tijd gebleven. Nederland miste de trend van de hogesnelheidslijnen: “wie de Eurostar of ICE-trein neemt voelt de vooruitgang pas als de trein Nederland verlaat en de snelheid opeens toeneemt.” Artikel van NRC.
Lees meer
100e Europese Burger Initiatief van start: verbind de Europese hoofdsteden middels High-Speed Rail
ECONOMIE • DUURZAAMHEID
30 mei 2023
Op 30 mei is het 100e Europese Burger Initiatief van start gegaan, waarin wordt opgeroepen de Europese hoofdsteden middels hogesnelheidsspoor met elkaar te verbinden. Wil je ook dat de Europese Commissie zich hiervoor inzet? Zet dan je handtekening via onderstaande link en bepaal zelf de toekomst van Europa.
Onderteken het initiatief
China’s hogesnelheidsspoor de meest comfortabele ter wereld, zegt voormalig VN official
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
1 mei 2023
Erik Solheim, voormalig Minister van Milieu van Noorwegen, en voormalig Executive Director van de United Nations Environment Programme, geeft aan dat er geen mooiere manier van reizen is dan met China’s HSR. “Vanuit je comfortable stoel glijdt het mooie landschap aan je voorbij. Daarnaast is het goed voor het milieu omdat het vluchten op de korte afstand overbodig maakt en veel comfortabeler reist dan per auto.”
Lees meer
Europees High-Speed Rail netwerk cruciaal voor duurzame mobiliteit
ECONOMIE • DUURZAAMHEID
3 april 2023
Recent onderzoek wijst uit dat investeren in een uitgebreid Europees hogesnelheidsspoornetwerk de ecologische voetafdruk van passagiersvervoer enorm zal verkleinen. Om die doelstelling te bereiken moeten Europese hoofdsteden en andere grote steden met elkaar worden verbonden.
Lees meer
Toenemende concurrentie op Spaanse HSR: kaartje Madrid – Alicante vanaf slechts 7 euro
ECONOMIE • INTERNATIONAAL VERGELIJK
8 maart 2023
Door toenemende concurrentie op het Spaanse hogesnelheidsspoor nemen ook de tarieven af. Low-cost aanbieder AVLO, onderdeel van staatsbedrijf RENFE, biedt tickets Madrid – Alicante voor 7 euro aan. Verwacht wordt dat twee andere low-cost aanbieders, Iryo en Ouigo, binnenkort met soortgelijke tarieven stunten.
Lees meer
Lezing over High-Speed Rail in Amsterdam
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
3 maart 2023
In 50 minuten naar Groningen, 2 uur naar Hamburg en 2,5 uur naar Berlijn: op 7 maart spreekt de voorzitter van High-Speed Rail Nederland op de Koninklijke Industrieele Groote Club over de mogelijkheden Amsterdam middels hogesnelheidsspoor met Hamburg, Kopenhagen, Berlijn en Frankfurt te verbinden. Evenals de economische groei, verduurzaming van vervoer en ontlasting van Schiphol die het oplevert. Daarnaast geeft hij een overzicht wat andere landen op dit gebied hebben gerealiseerd, en de ambitieuze trajecten waar zij momenteel aan werken.
High-Speed Rail Nederland spreekt in Europees Parlement te Brussel
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL
26 januari 2023
Op uitnodiging van MEP Dorien Rookmaker sprak Rogier Vergouwen op 26 januari 2023 namens High-Speed Rail Nederland in het Europees Parlement. Daarbij zijn de economische baten van High-Speed Rail toegelicht, evenals duurzaamheid en de voordelen voor de Europese burgers.
Spanje introduceert 4e concurrent op haar hogesnelheidsspoor
INTERNATIONAAL VERGELIJK
29 november 2022
Spanje introduceert de vierde aanbieder van hogesnelheidstreinen op haar spoor. Concurrentie is niet nieuw: ook Italië en Frankrijk laten (buitenlandse) concurrentie op haar HSR toe. Het heeft geleid tot lagere prijzen voor passagiers en toenemende substitutie van vlieg- en autoverkeer naar de snellere en schonere hogesnelheidstrein.
Lees meer
Portugal presenteert HSR-project Lissabon – Porto
INTERNATIONAAL VERGELIJK
28 september 2022
Vandaag presenteerde de premier van Portugal een project om Lissabon en Porto middels HSR te verbinden. De afstand van 330 km, met de huidige sneltrein nog in 2:49 afgelegd, kan daarmee in 1:15 uur worden gerealiseerd. Om het bestaande drukke spoor te ontlasten en een snelheid van 300 km/u te realiseren zal nieuw spoor moeten worden aangelegd.
Lees meer
Huidige HSR-technologie maakt 200 km binnen 40 minuten bereikbaar
INTERNATIONAAL VERGELIJK
31 mei 2022
China loopt voorop om korte afstandsvluchten en autoverkeer te substitueren door high-speed rail. Guangzhu en Shangtu, 200 km van elkaar verwijderd, worden dankzij hsl in 40 minuten met elkaar verbonden. In Nederland betekent dat dat je binnen 40 minuten van Amsterdam naar Groningen zou kunnen reizen, of in anderhalf uur van Amsterdam naar Hamburg. En in 2:40 uur van Amsterdam naar Kopenhagen.
Lees meer
Hoe hsl het luchtverkeer tussen Rome en Milaan heeft verdrongen
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
12 mei 2022
Net als Frankrijk en Spanje beschikt Italië over een uitgebreid hsl-netwerk, waardoor de schone trein het vliegverkeer op korte afstand heeft weggeconcureerd.
Lees meer
China’s succesvolle hogesnelheidsnetwerk
INTERNATIONAAL VERGELIJK
9 februari 2022
Hoewel China in het jaar 2000 nog geen enkel high-speed rail had en decennia achterlag bij landen als Japan, Frankrijk en Italië, heeft het inmiddels 40,000 km hsl-spoor in gebruik. Dat is 67% van al het hsl-spoor in de wereld. Een artikel van CNN over het Chinese succes.
Lees meer
Reistijd Hamburg – Kopenhagen van 4.5 uur naar 2.5 uur
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
5 januari 2022
Met de bouw van de Fehmarnbelt Tunnel, welke momenteel onder de Oostzee wordt aangelegd en ook voor hsl geschikt wordt gemaakt, vermindert de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen van vierenhalf uur naar tweëenhalf uur.
Lees meer
Van eindstation naar economisch knooppunt
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
11 november 2021
Hoe high-speed rail bijdraagt aan economische groei voor Randstand en provincie, emissies van CO2, stikstof en fijnstof vermindert, en het drukke Schiphol ontlast. Inclusief een internationaal vergelijk, zowel binnen Europa als wereldwijd.
Lees meer
KLM sceptisch over huidige internationale treinen
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • INTERNATIONAAL VERGELIJK
29 oktober 2021
Huidige internationale treinen vanuit Nederland zijn veel te langzaam om met het vliegtuig te concurreren. Londen en Brussel (beide wel verbonden met hsl netwerk vanuit Amsterdam) ziet Elbers nog als potentiële treinbestemming, maar naar Berlijn (geen hsl, 6 uur reistijd) is de trein veel te langzaam.
Lees meer
Italië investeert fors in uitbreiding hsl-netwerk
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
22 april 2021
De Italiaanse premier Draghi beoogt economische en groene revolutie dankzij een investeringsplan, dat de EU aan al haar lidstaten beschikbaar stelt. Italië besteedt een groot deel hiervan aan verdere uitbreiding van haar hsl-netwerk.
Lees meer
Frans Parlement verbiedt vluchten naar bestemmingen die per high-speed rail bereikbaar zijn
DUURZAAMHEID
12 april 2021
Frankrijk beschikt over een uitstekend hsl-netwerk dat grote steden in binnen- en buitenland met elkaar verbindt. De Assemblée Nationale heeft ingestemd met een wet dat niet meer mag worden gevlogen op bestemmingen welke binnen tweëenhalf uur per trein bereikbaar zijn.
Lees meer
De schoonste vorm van vervoer
DUURZAAMHEID
13 oktober 2020
Vaak worden vervoersmiddelen op basis van selectieve data met elkaar vergeleken. Bijvoorbeeld door alleen CO2 te meten en andere uitstoot te negeren. Of door emissies ‘at altitude’ niet mee te rekenen: een vliegtuig komt zo beter uit, omdat het als enige vervoersmiddel het gross van de reis boven 3 km hoogte aflegt. Nieuw onderzoek van de Britse overheid geeft een volledig overzicht. En HSR (Eurostar) is verreweg het schoonst.
Lees meer
HSR die Amsterdam/Parijs met Londen verbindt bespaart 60.000 vluchten per jaar
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
5 maart 2020
Dankzij de hogesnelheidstrein tussen Europa en Groot-Brittannie wordt jaarlijks 750.000 ton minder CO2 uitgestoten dan met vliegreizen, toont onderzoek aan.
Lees meer
Gemiddelde snelheid Europese treinen tussen grote steden
INTERNATIONAAL VERGELIJK
30 december 2019
Kaart met gemiddelde snelheid treinen tussen de grootste stad van het land en de 5 volgende grootste steden. In één oogopslag is duidelijk welke landen over goed aangelegd HSR beschikken, welke landen het minder deugdelijk hebben aangelegd, welke het nauwelijks hebben aangelegd en welke landen niet.
Bekijk de kaart
Al Boraq: aan boord van Marokko’s HSL
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
27 september 2019
Op 15 november 2018 opende Marokko haar hogesnelheidslijn van Tanger naar Kenitra, Rabat en Casablanca. Geschikt voor snelheden van 320 km/u, heeft het de reistijden gehalveerd. De komende jaren wil Marokko haar hogesnelheidslijn verder uitbreiden naar Marrakesh, Agadir, Fez en Algiers.
Bekijk de video
Hoogleraren Ruimtelijke Economie: hsl naar Groningen rendabel
ECONOMIE • DUURZAAMHEID
5 september 2019
Paul Elhorst, hoogleraar Ruimetelijke Economie, en Jan Oosterhaven, emeritus hoogleraar Ruimtelijke Economie, geven aan dat een hsl naar Groningen rendabel is. Meerdere onderzoeken ondersteunen dat.
Lees meer
Wereldbank: wat andere landen van China kunnen leren
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
8 juli 2019
China heeft in korte tijd een uitgebreid hsl-netwerk aangelegd. Het concurreert daarmee op afstanden van 1.200 km nog succesvol met het vliegverkeer. Hoewel vóór de aanleg economen sterk van mening verschilden of hsl winstgevend zou zijn, blijkt achteraf dat jaarlijks 8% rendement wordt gemaakt.
Lees meer
Air France verliest marktaandeel aan hogesnelheidstrein
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
13 mei 2019
Reizigers vanuit Parijs kiezen steeds vaker de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig. Op routes waar hogesnelheidstreinen binnen twee uur op bestemming zijn, heeft Air France 90% van haar marktaandeel verloren aan de TGV.
Lees meer
Een Europees HSL-netwerk
DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
22 september 2018
Ingenieursburo Royal Haskoning heeft becijferd dat veel Europese bestemmingen met een hogesnelheidslijn bereikbaar kunnen worden. Daarmee substitueert de hsl zowel vliegverkeer als autoverkeer. Maar Europa zal voor de aanleg meer samen moeten werken.
Lees meer
Interview met topmannen KLM en NS
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL • ECONOMIE
22 juni 2018
CEO Pieter Elbers van KLM en Roger van Boxtel van NS pleiten ervoor dat treinen op kortere Europese afstanden als Brussel, Parijs, Londen en Berlijn sneller worden dan het vliegtuig. Dat is goed voor de economie én het milieu.
Lees meer
De trein naar Frankfurt is tot Keulen een soort boemeltje
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL
6 februari 2018
Op korte afstand prefereren de topmannen van KLM en Schiphol de trein boven het vliegtuig. Maar daarvoor zal wel hsl-spoor naar onze oosterburen moeten komen: de reis naar Frankfurt duurt tot aan Keulen (250 km) bijna drie uur, terwijl de laatste 200 km naar Frankfurt over hsl-spoor in een uur wordt afgelegd.
Lees meer
Topman KLM: hsl kan korte vluchten vervangen
DUURZAAMHEID • SCHIPHOL
10 januari 2018
Reeds in 2018 baarde het volle Schiphol zorgen van KLM-topman Pieter Elbers, en gaf hij aan dat hsl een goed alternatief is voor bestemmingen als Düsseldorf en Brussel. Voorwaarde is wel dat de treinen betrouwbaar en efficient rijden.
Lees meer
Internationale treinambities van Nederland vs buitenland
INTERNATIONAAL VERGELIJK
14 december 2017
De huidige internationale ambities van Nederland zijn laag. Op afstanden langer dan 500 kilometer heeft het vliegtuig geen concurrentie meer, terwijl in China hogesnelheidstreinen op 1.200 km nog succesvol met het vliegverkeer concurreren.
Lees meer
HSL München – Berlijn: gloednieuw maar inefficiënt
INTERNATIONAAL VERGELIJK
12 december 2017
Duitsland heeft een gloednieuwe hsl tussen München en Berlijn geopend. Maar door een omweg via Erfurt is het traject 625km lang geworden, 2 miljard duurder en door veel stops doet de trein er ook veel te lang over: 4 uur.
Lees meer
Turkije opent nieuw HSL-station in Ankara
ECONOMIE • DUURZAAMHEID • INTERNATIONAAL VERGELIJK
29 oktober 2016
Turkije heeft een dedicated HSL-station in Ankara geopend. Het land beschikt sinds 2009 over HSR, aanvankelijk tussen Ankara en Eskişehir, maar heeft het snel uitgebreid met Ankara – Konya (2011), Konya-Eskişehir, Ankara-Istanbul (2013), en Konya-Istanbul (2014). Turkije is het 8e land ter wereld met HSR, en het 6e in Europa.
Lees meer
High-speed rail houdt economische groei Chinese regio’s op schema
ECONOMIE • INTERNATIONAAL VERGELIJK
23 juni 2015
Om economische groei te bevorderen legt China verschillende high-speed rail verbindingen naar de regio’s aan. Een nieuwe dienst zorgt voor de eerste expresverbinding tussen Beijing en Guangxi, een zwaar achtergesteld gebied. De service, in de eerste plaats ontworpen om de ontwikkeling van de autonome regio te ondersteunen, is zeer succesvol en er zijn nu plannen om de dekking uit te breiden.
Lees meer
’s Werelds eerste hogesnelheidstrein bestaat 50 jaar
INTERNATIONAAL VERGELIJK
30 september 2014
Op 1 oktober 1964 introduceerde Japan ’s werelds eerste hogesnelheidstrein, de Shinkansen. Het is een ongekend economisch succes: volgens een analyse 30 jaar na introductie (1994) wordt alleen al aan tijd 400 miljoen uur per jaar bespaard, hetgeen een economische waarde van 500 miljard yen creëert.
Lees meer
Het verschil in succes tussen Franse en Duitse high-speed rail nader verklaard
INTERNATIONAAL VERGELIJK
11 juni 2007
Lees meer